Zimbabwe: Country Bars South African TV Station From Polls

Regulation & Policy

The Zimbabwean government banned South African private television station e-tv from covering last week’'s general elections.

According to a statement from the government, e-tv, South Africa's only commercial terrestrial station, was not accredited for the joint parliamentary and presidential polls as it had previously breached media and security laws in a report on diamond smuggling last year. The station's Zimbabwe-born reporter, Peter Moyo, was fined by a court at the time for operating without a licence from the Media and Information Commission (MIC) However, the government has cleared the public broadcaster South African Broadcasting Corporation (SABC) to cover the elections.

International organizations still able to work in Zimbabwe include: Agence France-Presse (AFP), the Associated Press (AP), Reuters and al-Jazeera. Those which have been banned include MSNBC, BBC, CNN, The Guardian and The Telegraph.

(The Zimbabwe Guardian (London), 26 March 2008)