Zimbabwe now has over 3 million satellite TV dishes


State controlled Zimbabwe Television Corporation (ZBC) is being shunned by over 60% of the television owning public in the troubled southern African nation, who are instead predominantly watching free to air regional and international channels via satellite.

New research from the Zimbabwe All Media Products Survey (ZAMPS) published in The Zimbabwean found that locals have increasingly bought small satellite dishes from South Africa and Botswana in reaction to intensified propaganda by Zanu (PF) over the past five years.

Ellington Kamba, managing director of Research Board International, told ZAMPS that Zimbabwe now has over three million satellite dishes. The decoders receive free to air channels such as South Africa's SABC 1, 2 and 3; Botswana TV; France24 and a multitude of other TV and radio stations.

"We discovered that indeed there is a proliferation of satellite dishes in the country, maybe owing to the fact that the free to air services are cheaper to maintain," Kamba is quoted as saying in the Zimbabwean.

The ZAMPS's findings demonstrate that ZBC continues to misinform Zimbabweans, according to Nhalanhla Ngwenya, chapter director, Media Institute of Southern Africa. He told The Zimbabwean: "The findings by ZAMPS should not shock anyone who has been following the Zimbabwean story, particularly those who have been analysing the country's media landscape."